27 September 2016

PARABEN dalam kosmetik. Tekaan atau Kajian?


Salam semua... PARABEN??? Apa yang kita tahu.

NO EVIDENCE SO FAR & NEVER BANNED BY WWW.FDA.GOV (U.S)
Bagus article ni..tapi kena perbetulkan sikit bab
all classes of parabens. Parabens adalah sejenis ester hydroxybenzoates derived daripada p-hydroxybenzoic acid. (Contoh paraben E218,E214,E216 dan E209).
Rujuk Food and Drug Administration U.S, klik (www.FDA.gov/cosmetics).

Semua cosmetics U.S.A akan melalui FDA sebelum released into market.. sama seperti KKM. Semua produk mereka wajib menyenaraikan semua bahan pada label. Bahkan seluruh negara maju di dunia menggunakan rujukan yang sama sebelum mengeluarkan produk. Tiada satu pun kajian yang telah dapat membuktikan yang paraben merbahaya sebagai pengawet bahan kosmetik, syampoo, shaving gel,toothpaste,ubat-ubatan dan juga makanan supaya tidak berkulat. Biasanya dalam makanan dia akan tulis kod atau pun sebagai preservatives. Sekian lama ia telah digunakan dalam industri.
Ia tidak seperti merkuri yang memang diharamkan oleh FDA dalam mascara dan skin care. Ia lebih bagus daripada penggunaan formaldehyde ke atas makanan/ikan2 di pasaraya untuk tahan lama. There is NO EVIDENCE at all.

Tetapi, terdapat juga individu yang allergy terhadap paraben (kebanyakannya berkulit normal ~ kering tapi kdg2 berminyak di Tzone sewaktu panas). Ia boleh menyebabkan skin irritation. Jika terjadi perkara ini, anda perlu berhenti produk tersebut. Tetapi ia hanya melibatkan small population human on earth.
Jika ia dikatakan menyerupai estrogen (estradiol) phytoestrogen lebih lagi perlu dirisaukan. Salah satu punca phytoestrogen ialah Pueraria mirifica.

Jaga-jaga dengan propaganda dalam dunia perniagaan. Doktor pun manusia. Pilihlah cosmetics atau skin care yang khusus untuk jenis kulit anda. Contoh : tak semua jenis kulit sesuai pakai sabun yang berbuih sejenis tu kat muka. Kalau muka dah kering, nanti lagi kering tauu..mesti cari yang specialised pada kulit. Atau bila muka dah dijangkiti bakteria, oily face, cara terbaik ialah cari produk yang boleh mematikan bacteria pada jerawat seterusnya mengurangkan minyak dimuka. (Pernah jumpa 3 orang customer naik jerawat severe lepas mekap dengan mak andam.. bukan semua ya mak andam make up naik jerawat pastu.., 1 beauty consultant sendiri. sorry to say). Tu tak cerita lagi bab penipisan kulit. (Adik Ika mana awak ye..hihi)
Ada tak doktor pakar kulit kat sini.. atau yang lebih pakar pakar kulit juga beauty consultant? dermatologist, pharmacologist, pharmacist. Boleh kongsi dan dengan rujukan sekali. Bersifat neutral. Saya teringin dapatkan pandangan daripada pakar-pakar kulit sekiranya ada. Terima kasih. 😍

No comments :

Copyright to WAWABIZZLIFE
Designed by UMIESUEstudio 2016